Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:125
TÝDEN:554
CELKEM:200351
Třídění odpadů na naší škole není nic nového, přesto jsme pro naše žáky na začátku školního roku připravili projekt k této problematice. Jeho cílem bylo znovu si připomenout a ujasnit některá pravidla a význam této činnosti.
Žáci byli seznámeni s náplní práce již den předem, bylo jim připomenuto také třídění během výuky a o přestávkách. Ve třídách máme nádoby na plasty a papír, na chodbě pod schody jsou krabice na hliník, pet lahve a nápojové kartony, dále box na vybité baterie a červenou popelnici na drobný elektroodpad. Děti nosí tyto suroviny do školy. Na konci školního roku jejich aktivitu hodnotíme a odměňujeme. Děti dostaly věcné odměny nebo se zúčastnily výletu do ZOO Praha. Odměny a vstupenky byly hrazeny z peněz, které jsme za odpadové suroviny získali.
Ve čtvrtek 7. 9. 2017 po obědě v době odpoledního vyučování utvořily děti skupinky po třech a soutěžily na sedmi stanovištích, kde plnily úkoly pod vedením vyučujících. Jednalo se o samotný vznik a využití odpadu, třídění papíru, plastů, skla, kovů, nápojových kartonů, bioodpadu a elektra. Žáky čekaly praktické úkoly, například pitva krabice od mléka, výpočty množství spotřebovaného dřeva na výrobu papíru, výpočty šedé energie na jejich mobil, rozlišování různých druhů plastů podle značky ekologického trojúhelníku na obalu. Všechna stanoviště měla svá klíčová slova pro zapamatování, ta se objevila další den v závěrečném testu. Soutěž byla sice náročná na čas i na práci, ale dala se zvládnout při dobré organizaci a plném nasazení všech členů skupiny.
Nakonec se děti zúčastnily ankety o třídění v domácnostech, vyplnily anonymně anketní lístky se čtyřmi otázkami. Na otázku, zda třídí odpad, odpovědělo z 36 dětí 30 ano, což je 83%. Na druhou otázku týkající se konkrétních surovin rozlišuje více druhů odpadů 28 dětí ze 30. Třetí otázka se týkala dostupnosti kontejnerů na tříděný odpad v jejich obcich. 23 dětí odpovědělo, že u nich v obci žádné kontejnery nejsou! Nebo spíš nejsou informovány, anebo nevynášejí odpadky, anebo první dvě otázky nadsadily? Podle čtvrté otázky 23 dětí z 36 třídí odpad ve škole. Každopádně sledovaný vzorek populace – 36 dětí 2. stupně ZŠ – není statisticky průkazný k nějakým závěrům, ale nutí nás i soutěžící děti k zamyšlení nad danou problematikou.
Projekt byl vyhodnocen v pátek poslední hodinu, tři nejlepší skupiny získaly sladkou odměnu. Vítězům ještě jednou blahopřejeme!
Ing. Zuzana Mojrová, metodička environmentální výchovy